نیازمندی خرید و فروش آگهی 11
نیازمندی خرید و فروش آگهی 11

آموزش ساخت دیش گاردن

آموزش ساخت دیش گاردن :دیش گاردن به کاشت گیاهان درون ظرف‌ها یا گلدان‌هایی با دهانه باز و ارتفاع کم اطلاق می‌شود. در ساخت دیش گاردن‌ می‌توان از هر نوع گیاهی استفاده کرد. کاکتوس، ساکولنت، انواع گیاهان آپارتمانی و حتی درختچه‌ها برای این کار قابل استفاده هستند.در این مقاله با آموزش ساخت دیش گاردن آشنا میشویم.

وسایل مورد نیاز :

 گیاه

ظرف یا گلدان کم عمق با دهانه باز

 خاک و سنگ ریزه

 قارچ کش

 وسایل اختیاری : سنگ ریزه، خانه یا وسایل چوبی کوچک، عروسک، صدف و …

ظرف مناسب :


دیش گاردن به ظرف خاصی نیاز ندارد و شما می توانید از هر نوع ظرف و یا گلدانی که دهانه ی گشاد و عمق کمی (در حدود ۷ تا ۱۰ سانتیمتر) داشته باشد استفاده کنید، حتی ظروف پیرکس. فقط به این نکته توجه کنید که اگر ظرفتان امکان ایجاد سوراخ در ته آن داشته باشد مناسب تر است ،چون از پوسیدگی احتمالی ریشه ی گیاهانتان جلوگیری می کند. ولی اگر چنین ظرفی در اختیار ندارید نگران نباشید چون با آبیاری مناسب و به هنگام می توانید از این امر یعنی پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید.

خاک مناسب :

برای کاشت گیاهانتان از خاکهای آماده موجود در بازار می توان استفاده کرد ولی بهتر است خودتان خاک مناسب را تهیه کنید به این دلیل که می توانید میزان خلل پذیری خاک را کنترل کنید ،اگر در دیش گاردن فقط از کاکتوسها استفاده می کنید به خاکی احتیاج دارید که منافذ زیادی داشته باشد و اگر تماماً ساکولنت استفاده می کنید خاک نسبتاً چسبنده تر باشد و اگر هر دو خانواده را در کنار هم می گذارید خاکی مابین دو مورد قبل استفاده کنید.فقط به این نکته توجه کنید که در ته ظرفتان مقداری سنگریزه بریزید که خاک گلدانتان حالت باتلاقی پیدا نکند.

برای اجرای دیش گاردن کاکتوس، لایه ابتدایی از بالای ظرف است که همان خاک کاکتوس است که مخلوطی از ماسه ریز و درشت است .اکر خاک استرلیزه نباشد، ممکن است پتانسیل رشد قارچ را دارا باشد، بنابراین یا خاک استاندارد درون بسته‌بندی مناسب تهیه کنید یا با گذاشتن خاک درون مایکروویو با دمای ۴۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه آن را پاستوریزه نمایید.
پیش از افزودن خاک کاکتوس به عنوان لایه نهایی خاک در دیش، بهتر است، مقداری کود ورمی کمپوست بدان اضافه نمایید تا خاک غنی شود.

زهکشی دیش گاردن :

وجود زهکش باعث می‌شود اب تا عمق خاصی از دیش نفوذ کند و از ایجاد گنداب در انتهای دیش ممانعت به عمل می‌آید.

لایه‌های زه‌کش از پایین به بالا برای اجرای دیش گاردن کاکتوس ، یعنی از کف دیش به سمت بالا:

– پوکه معدنی
– پرلیت
– خاک ذغال
– سبوس برنج
– خاک کوکوپیت
– خاک سنگین و شن درشت
– خاک کاکتوس
ریشه باید در بخش خاک کاکتوس مدفون شود.

گیاه:

همانطور هم که قبلا گفته شد می‌توانید از انواع گیاهان برای این کار استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید گیاهانی که برای کاشت در کنار هم انتخاب می‌کنید عادات آبیاری، نوری و رطوبتی یکسانی داشته باشند. اگر تصمیم گرفتید که از ساکولنت‌ها در دیش گاردن‌تان استفاده کنید، برای دیزاین مناسب، بهتر است از ساکولنت‌های کامل رشد کرده و ریشه دار استفاده کنید. انتخاب گیاهان مناسب شاید مهم ترین قسمت ساخت دیش گاردن باشد. سعی کنید از گیاهان با رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف استفاده کنید تا چینش آنها کنار هم چشم گیر تر شود. گیاهانی با برگ‌های قرمز مثل پپرومیا، گینورا، گل سنگ و … می‌توانند جلوه ای دو چندان به کار شما بدهند. سرعت رشد هر گیاه را هم مد نظر قرار دهید و برای انتخاب گیاهان دقت کنید که سرعت رشد تقریبا برابری داشته باشند.

روش کار :

۱- ظرفتان را تمیز کنید. بهتر است آن را با آب گرم و صابون یا آب گرم و قارچ کش بشویید.

۲- لایه نازکی سنگ ریزه کف ظرف بریزید.

۳- ظرف را از خاک پر کنید و آن را کمی فشرده‌ کنید.

۴- دیزاین دیش گاردن‌تان را مشخص کنید و زاویه دید را تعیین کنید. اگر می‌خواهید دیش گاردن‌تان از همه طرف دیده شود پس گیاهان بلندتر را در مرکز و گیاهان کوتاهتر را در اطراف آن بکارید. اگر میخواهید ظرف فقط از یک طرف ویو داشته باشد، گیاهان بلندتر را در عقب و گیاهان کوتاه تر را در جلوی آنها بکارید.

۵- در خاک چاله‌هایی برای کاشت گیاهان، متناسب با ریشه آنها، ایجاد کنید.

۷- وقتی کار کاشتن دیش گاردن‌ تمام شد، نوبت به تزیین می‌رسد! برای این کاراز هر وسیله ای که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید. شاخه های خشک درختان، مجسمه، سنگریزه رنگی، خزه و … .

۸- دیش گاردن‌تان را به آرامی آبیاری کنید اما مراقب باشید که آن را بیش از حد آبیاری نکنید و خاک غرقاب نشود. آبیاری شاید مهم ترین قسمت نگهداری دیش گاردن‌ها باشد چرا که حتی ذره ای آب اضافه میتواند گیاهان‌تان را گندیده کند. در این مرحله بهتر است با آب و قارچ کش محلولی تهیه کنید و دیش گاردن‌تان را با آن آبیاری کنید.

چند نکته

– آبیاری را تنها هنگامی انجام دهید که خاک خشک است. البته میزان و زمان آبیاری بستگی به نوع گیاهان انتخابی تان دارد.

– در فصول رشد ماهی یک بار گیاهان را با کودهای مخلوط موجود در بازار کود دهی کنید.

– چند وقت یک بار دیش گاردن را بچرخانید تا گیاهان به سمت منبع نور خم نشوند و آرایش دیش گاردن‌تان بهم نخورد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *