نیازمندی خرید و فروش آگهی 11
نیازمندی خرید و فروش آگهی 11

همه چیز در مورد وام مسکن

خرید خانه برای هر خانواده‌ای جزو هدف‌هایی است که دوست دارند هر چه زودتر به آن برسند. امروزه

با توجه به درآمد اکثر مردم و قیمت بالای مسکن، خرید خانه کمی دور از انتظار است. اینجا است که افراد

زیادی از جمله زوج‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند، برای خرید خانه به گرفتن وام مسکن روی می‌آورند.

سال‌ها است بعضی از بانک‌ها تسهیلات و وام‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند تا به کمک آن‌ها مردم بتوانند

برای خرید خانه اقدام کنند.

در ایران تمامی بانک‌ها مجوز ارائه وام مسکن را دارند اما به علت نداشتن اعتبار تقریبا هیچ بانکی به جز

بانک مسکن، چنین وامی را پرداخت نمی‌کنند. بانک مسکن نیز بسته به شرایط و موقعیت هر متقاضی وام، وام‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد.

برای دریافت وام مسکن راه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله:

·          اوراق ممتاز

·          صندوق پس‌انداز مسکن

·          صندوق پس‌انداز یکم

·          حساب پس‌انداز مسکن جوانان

·          اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن توام با حساب‌های مذکور

در ادامه مطلب همه چیز در مورد وام مسکن را بررسی خواهیم کرد.

اوراق ممتاز

در صورتی‌که زمان زیادی ندارید می‌توانید از طریق اوراق ممتاز برای دریافت وام اقدام کنید باید در نظر داشته باشید که روش بازپرداخت آن صعودی است و پرداخت اقساط بانک مسکن به‌تدریج افزایش می‌یابد. سود این نوع وام ۱۷ درصد است شما باید تا حداکثر ۱۲ سال آنرا تسویه کنید.

سقف اعطای وام برای تهران ۶۰ میلیون، برای مراکر استان‌ها وشهرهایی با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون و برای شهرهای کم‌جمعیت ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. کارشناس بانک ملک شما را ارزیابی خواهد کرد، که ۸۰ درصد از قیمت ملک باید معادل مبلغ وام باشد.

برای خرید اوارق مسکن  می‌توانید به یکی از شعب فرابورس یا بانک مسکن مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از روی سایت اینترنتی www.ifb.ir قیمت ‌روز اوراق را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که مبلغ وام بسته به تاریخ جواز ساخت متفاوت است. مبلغ این وام برای افراد عادی تا ۶۰ میلیون و برای زوجین تا ۱۰۰ میلیون متغیر است.

با خرید اوراق ممتاز دیگر نیازی به در انتظار برای دریافت وام نیست و بعد از خرید اوراق، اقدامات لازم انجام می‌پذیرد.

صندوق پس‌انداز مسکن

این نوع وام به اعطای تسهیلات با سپرده ۱۲ میلیون در قالب خرید زمان اشاره دارد. متقاضیان بعد از ۶ ماه سپرده‌گذاری در محل امتیاز حساب صندوق پس‌انداز مسکن، می‌توانند از تسهیلات بین ۸ تا ۱۲ میلیونی بهره ببرند. به زبان ساده‌تر می‌توانیم این‌گونه بیان کنیم که باید موجودی حساب شما دو برابر تسهیلات دریافتی باشد. به عنوان مثال با سرمایه‌گذاری شش‌ماهه ۲۴ میلیونی، ۱۲ میلیون تومان وام دریافت خواهید کرد. بازپرداخت این نوع وام ۱۱ درصدی است و سن ساختمان نباید از ۲۵ سال بیشتر باشد.

صندوق پس‌انداز یکم

برای خرید خانه، به خصوص در شهرهای بزرگ، پس‌انداز قابل توجهی لازم است و داشتن چنین مبلغی، برای جوانانی که سابقه کار زیادی ندارند ممکن نیست. از این‌رو دولت و همچنین خانواده‌ها، همیشه به دنبال راه‌حلی برای رفع مشکل وام بانک مسکن خانه اولی ها هستند. دولت در سال ۱۳۹۴ با راه‌اندازی طرح صندوق پس‌انداز یکم، مشکل وام بانک مسکن خانه اولی هارا حل کرد.

خانه‌اولی‌ها به کسانی گفته می‌شود که بالای ۱۸ سال هستند و درآمد مستقلی دارند، یا زوجینی که تا کنون خانه‌ای خریداری نکرده باشند. همچنین اگر خانه‌ای خریده باشند اما برای تعمیر آن از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده باشید می‌توانید به عنوان خانه‌اولی‌ها برای دریافت وام مسکن اقدام کنید.

با افتتاح حساب صندوق پس‌اندار مسکن یکم بعد از یک‌سال می‌توانید با رعایت متوسط موجودی لازم، از تسهیلات این طرح برخوردار شوید. این نوع تسهیلات در دو گروه فردی و زوجین قابل پرداخت است.

میزان وام بانک مسکن خانه اولی ها برای دو گروهی که گفتیم، متفاوت است.

وام انفرادی استان تهران ۸۰ میلیون تومان  و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین وام انفرادی شهرهایی با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان تعریف می‌شود.

وام زوجین در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲۰ میلیون تومان و سایر مناطق نیز ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

نرخ سود این وام ۹٫۵ درصد است و تا حدودی می‌توان گفت اقساط بانک مسکن صندوق پس‌انداز یکم به‌صرفه است. مدت بازپرداخت این نوع وام ۱۲ سال است. همچنین بانک با بررسی فیش حقوقی و گردش حساب بانکی متقاضی بررسی می‌کند که متقاضی توانایی پرداخت اقساط بانک مسکن را دارد یا خیر، در صورت اثبات این موضوع نسبت به پیگیری درخواست متقاضی اقدام خواهند کرد.

این نوع وام مسکن به ملک‌هایی تعلق می‌گیرد که از تاریخ صدور جواز ساخت آن‌ها کمتر از ۱۵ گذشته باشد و طبق نظر کارشناسی باید ۸۰ درصد ارزش ملک برابر با مبلغ وام باشد. متاسفانه استفاده از این تسهیلات در خارج از محدوده شهری امکان‌پذیر نیست.

حساب پس‌انداز مسکن جوانان

یکی از حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت حساب پس‌انداز مسکن جوانان است که با رعایت برنامه سپرده‌گذاری در بلند مدت می‌توانید از مزایا و تسهیلات ویژه‌ای برخوردار شوید.

شرایط وام مسکن حساب پس‌انداز جوانان

نرخ سود این نوع وام بانک مسکن ۹ درصد در‌ نظر گرفته شده است و بازپرداخت آن تا حداکثر ۲۰ سال است. این وام برای کسانی مناسب است که برای احداث، تکمیل یا خرید واحد مسکونی به وام نیاز دارند.

کسانی که برای این وام درخواست می‌کنند باید ۱۸ سال داشته باشند تا بتوانند حساب پس‌انداز مسکن جوانان را افتتاح کنند.

از دیگر شرایط وام مسکن حساب پس‌انداز جوانان این است که در صورتی‌که متقاضی به سن قانونی نرسیده باشد اما حکم رشد وی از سوی دادگاه صادر شده باشد، این شخص می‌تواند به نام خود حساب افتتاح کنند.

وام مسکن جوانان به ملک‌های تعلق می‌گیرد که از تاریخ صدور جواز آن‌ها کمتر از ۲۰ سال گذشته باشد. در  صورتی‌که از تاریخ صدور ۲۰ سال بیشتر گذشته باشد حداکثر وام قابل پرداخت ۳۵ میلیون خواهد بود.

مبلغ واریزی ماهانه این نوع حساب توسط بانک مرکزی در ابتدای هر سال مشخص می‌شود. همچنین می‌توانید این حساب را به حساب صندوق پس‌انداز مسکن عادی تبدیل کنید.

اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن توام با حساب‌های مذکور

متقاضیان دریافت وام از طریق اوراق ممتاز یا صندوق پس‌انداز یکم می‌توانند این نوع وام را دریافت کنند.

برای استفاده از این تسهیلات باید اوراق خریداری شود. برای مثال برای وام ۲۰ میلیونی باید ۴۰ برگ اوراق خریداری شود.

سقف این وام ۲۰ میلیون تومان است و ۱۸ درصد سود اقساط بانک مسکن به آن تعلق می‌یگرد. برای خرید اوراق باید به بانک مسکن مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *