خودروهایی که دیگر ارزش خرید ندارند .از زمان ورود اولین خودرو به بازار کشور تا به امروز، بیش از ۱۱۹ سال است که ایرانیان با مفهوم خودرو آشنا شدهاند. برخی از خودروهایی که از گذشته تاکنون به ایران وارد شدهاند برای ما بسیار خاطرهساز هستند، مانند
پیکان. برخی دیگر از خودروها نیز با همان شمایل اولیه هنوز روی خط تولید قرار دارند، مانند نیسان جونیور یا همان نیسان آبی خودمان.
اوایل دهه هشتاد شمسی را میتوان سرآغاز واردات و به نوعی دوره شکوفایی خودروهای مدرن در ایران دانست. در این دهه خودروهای زیادی به بازار ایران وارد شدند و توانستند فروش موفقی را تجربه کنند، اما این خودروها
پس از مدتی به دلایل مختلف از خط تولید کنار رفتند؛ البته نمونههای دست دوم این خودروها هنوز در بازار کشور وجود دارند، اما به دلایلی همچون دسترسی سخت به قطعات یدکی و ارزش خرید کم بهتر است به سراغ آنها
نروید. در این مقاله ازاین وبلاگ میخواهیم نگاهی داشته باشیم به خودروهایی که روزی در ایران محبوبیت فراوان داشتند، اما هماکنون به دلایل متعددی که در ادامه به آنها میپردازیم ارزش خرید چندانی ندارند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
پروتون جن۲
شرکت پروتون مالزی در سال ۲۰۰۴ خودرو جن۲ را به بازار عرضه کرد و عرضه آن را تا سال ۲۰۱۲ ادامه
داد. این خودرو در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت زاگرس خودرو به صورت مونتاژی به ایران راه یافت، اما جن۲ در
بازار ایران عمر کوتاهی داشت و تنها یکسال بعد مونتاژ آن متوقف گردید. پروتون جن۲ به یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری مجهز بود که میتوانست ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتنمتر گشتاور را تولید کند. یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی نیز برای آن در نظر گرفته شده بود.
ضعفهای اساسی شرکت زاگرس خودرو در عرضه پروتون جن۲ و خدمات پس از فروش بسیار ضعیف باعث
شدند تا این خودرو مالزیایی هرگز نتواند در بازار کشور موفق باشد. همچنین پروتون جن۲ دقیقا در همان زمانی
وارد بازار ایران شد که سیتروئن زانتیا با آن ظاهر دلربا و پیشرانه قدرتمند در حال فتح بازار داخلی بود. در رنج قیمتی پروتون جن۲ هماکنون خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ گزینه منطقیتری است.
سیتروئن زانتیا
خودروهایی که دیگر ارزش خرید ندارند .زانتیا قطعا یکی از ماندگارترین و خاطرهانگیزترین خودروهایی است که به بازار ایران وارد شده و هنوز هم
طرفداران متعصب خاص خود را دارد. این خودرو در حد فاصل سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ به تولید میرسید و در
اوایل دهه هشتاد به بازار ایران آمد. سیتروئن زانتیا در نمونههای ۱٫۸ و ۲ لیتری و در چند تیپ در ایران مونتاژ شد و توانست به فروش بسیار موفقی دست یابد.
آخرین نمونههای زانتیا در سال ۱۳۸۹ وارد بازار شدند.
سیتروئن زانتیا علی رغم مزایایی همچون کیفیت بالا، پیشرانه قدرتمند در نمونه ۲ لیتری و کیفیت سواری بسیار
خوب، اما هم اکنون به نوعی ارزش خرید خود را از دست داده و در رده قیمتی آن بهتر است به سراغ دیگر گزینههای موجود در بازار بروید که بازار دست دومشان پررونقتر است، طراحی جذابتری دارند و آپشنهای
بیشتری را در خود میبینند. پژو پارس و سمند سورن از جمله خودروهایی هستند که در رنج قیمتی سیتروئن زانتیا میتوانید در بازار کشور خریداری کنید.
هیوندای ورنا
هیوندای ورنا یکی از اولین محصولاتی است که حاصل همکاری کرمان موتور با کرهایها محسوب میشود و از
سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ در نسخههای دنده دستی و اتوماتیک به بازار ایران عرضه میشد. این خودرو در زمان خود یکی از بهترین گزینهها در رده خودروهای اقتصادی بود و حتی توانست فروش نسبتا خوبی نیز در بازار
کشور داشته باشد. کیفیت ساخت خوب، استهلاک پایین و سواری و هندلینگ مناسب از جمله مزایای هیوندای ورنا هستند.
هیوندای ورنا بعدها از خط تولید هیوندای خارج و مدل اکسنت جایگزین آن شد که این مدل نیز به بازار ایران وارد
شده است. هیوندای ورنا از معایبی همچون کمبود قطعات یدکی، بازار دست دوم نامناسب و ضعف آپشن برخوردار است و هم اکنون میتوان ارزش خرید پایینی را برای آن در نظر گرفت. در رده قیمتی ورنا بهتر است
به سراغ پژو پارس، سمند، سمند سورن یا پژو ۲۰۶ صندوقدار بروید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز گزینه مناسب دیگری است که در این رنج قیمتی پیش روی شما قرار دارد.
دوو سیلو
شرکت خودروسازی دوو که روزگاری یکی از پیشتازان صنعت خودروسازی جهان محسوب میشد، محصولاتی همچون سیلو، ماتیز، اسپرو و ریسر را روانه بازار ایران کرد که البته مدلهای سیلو و ماتیز بیشتر از سایرین
شناخته شدند. دوو سیلو در حد فاصل سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ توسط کرمان موتور مونتاژ میشد و توانست به آمار فروش بسیار موفقی نیز دست پیدا کند. دوو سیلو اما هم اکنون بیش از ۱۵ سال است که از خط تولید کنار رفته
و حتی دیگر شرکت خودروسازی به نام دوو وجود خارجی ندارد؛ بنابراین به دلایلی همچون دسترسی سخت
به قطعات یدکی و بازار دست دوم نامناسب در این رنج قیمتی بهتر است به سراغ خانواده پراید بروید.
فولکس گل
کرمان موتور که روزی فولکس واگن آلمان را مونتاژ میکرد و هم اکنون مونتاژکار چینیها شده، در سال ۱۳۸۴ محصول فولکس گل را به بازار ایران عرضه کرد و آن را تا سال ۱۳۸۹ روی خط مونتاژ نگه داشت.
فولکس واگن گل به دلیل مزایایی همچون طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا و پیشرانه قدرتمند در مدت زمان کوتاهی توانست محبوبیت بالایی به دست بیاورد و در زمان خود به یکی از پرفروشترین هاچبکهای بازار کشور
تبدیل شود، اما سالیان زیادی است که فولکس گل از روی خط تولید به پایین کشیده شده و فقط میتوانید به سراغ نمونههای دست دوم آن در بازار بروید که از معایبی همچون دسترسی سخت به قطعات یدکی برخوردار است؛
بنابراین در این رنج قیمت پیشنهاد میکنیم سراغی از تیبا ۲ یا نمونههای کم کارکرد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بگیرید.